Tożsamość społeczna w erze cyfrowej: dynamiczna auto-prezentacja dla ulotnej publiki i jej wpływ na debatę publiczną

Polish For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Projekt NCN (SONATA BIS 11, Nr 2021/42/E/HS6/00436) – 2022-2025

Kierownik: Agnieszka Rychwalska

Streszczenie

Gdy kontaktujemy się z bliskimi i dalszymi znajomymi online, zachowujemy się adekwatnie do publiki, która nas obserwuje: wchodzimy w odpowiednią rolę. I tak, gdy komentujemy ostatnie zebranie w pracy, będziemy się wypowiadać składnie, a do tekstu dołączymy poważne zdjęcie. Gdy umawiamy się na spotkanie ze znajomymi, odpowiemy skrótami i załączymy śmieszne selfie. Różnice w sposobie prezentowania siebie wynikają z tego, że każdy z nas jest w stanie przybrać wiele ról, wiele różnych tożsamości społecznych: czasami jesteśmy ciepli i opiekuńczy (gdy rozmawiamy z dzieckiem), czasami surowi i wymagający (gdy dyskutujemy z podwładnym), a czasami beztroscy i śmieszni (gdy bawimy się z przyjaciółmi). W każdej z tych sytuacji staramy się zachowywać zgodnie z cechami, które przypisujemy do danej roli: np. ciepła matka czy kompetentny pracownik. Wchodząc w interakcję z innymi chcemy, aby widzieli nas w tej roli tak jak my chcemy się widzieć – innymi słowy, szukamy potwierdzenia naszej tożsamości. Jednakże w cyfrowym świecie społecznym nasze odgrywanie ról jest nieco inne niż w świecie offline.

Przede wszystkim, często nie wiemy dokładnie przed kim odgrywamy naszą role: na widowni mogą być i koledzy z pracy i bliscy przyjaciele, a może osoby z obu tych grup. W dowolnym momencie, nowy obserwator może się przyłączyć, a któryś z poprzednich może odejść. Ponadto, sami możemy w dowolnym momencie zmienić platformę i związaną z nią sieć naszych znajomości. Możemy być zalogowani do kilku usług naraz, dyskutować w nich na inne tematy i z zupełnie innymi osobami, a przełączać się między tymi rolami jednym przesunięciem palca po ekranie. Te dwie cechy interakcji online – płynne granice widowni dla ról społecznych i dynamiczne zmiany sieci społecznych – mogą mieć ogromne znaczenie dla tego, jak definiujemy naszą społeczną tożsamość. Co więcej, odgrywając różne role często zostawiamy cyfrowe ślady – nasze wypowiedzi – w przestrzeni publicznej, cyfrowej debaty, wpływając na jej przebieg.

W projekcie planuję zbadać jak specyfika społecznych interakcji online wpływa na tożsamość społeczną i role przyjmowane przez użytkowników mediów cyfrowych. W tym celu zanalizuję treść wypowiedzi użytkowników różnych platform, aby sprawdzić jak zmienia się w zależności od zmieniającej się publiki. Sprawdzę również w badaniach eksperymentalnych jak przypadkowe informacje zwrotne dotyczące oceny ról społecznych przez innych użytkowników wpływają na treść komunikacji. Na koniec opracuję symulację komputerową, w której sprawdzę, jak auto-prezentacja pojedynczych użytkowników mediów cyfrowych wpływa na zawartość publicznej debaty.