Jakość w społecznościach internetowych produkujących dobra intelektualne – wpływ struktury społecznej, procedur i zaangażowania uczestników

Projekt NCN (OPUS 14, Nr 2017/27/B/HS6/00626) – 2018-2022.

Kierownik : Agnieszka Rychwalska

Streszczenie

Wikipedia to jeden z najlepszych przykładów społeczności internetowych, które z sukcesem produkują dobra intelektualne dla szerokiej publiczności. To, co zafascynowało nas jako badaczy to fakt, że niektóre produkty tworzone przez społeczności ochotników, których nie motywują zyski finansowe a sama przyjemność pracy z innymi, trzymają się na bardzo wysokim poziomie. Co sprawia, że jednym się udaje, a innym nie? Czy można jakoś wspomóc takie społeczności, aby dostarczały nam wszystkim więcej ciekawych i przydatnych produktów i usług? Aby odpowiedzieć na te pytania przyjrzymy się grupom edytorów Wikipedii zgrupowanym w tzw. WikiProjekty  społeczności pracujące wspólnie nad artykułami na wybrany temat, np. o grach komputerowych, czy filmach. Sprawdzimy, jak różne WikiProjekty organizują swoją pracę – jak dzielą się zadaniami i jak kontrolują jakość.

Mamy nadzieję, że uda nam się odkryć zależności między sposobem organizacji pracy a efektywnością społeczności pracującej online. Taka wiedza może nam bowiem pomóc w opracowaniu nowych rozwiązań – np. nowych funkcji na platformach społecznościowych – i może przydać się społecznościom zaangażowanych ochotników tworzących produkty, które służą nam wszystkim.

Publikacje

Rychwalska, Agnieszka and Goodell, Geoffrey and Roszczynska-Kurasinska, Magda, Data Management for Platform-Mediated Public Services: Challenges and Best Practices (September 17, 2019). 

Rychwalska, A., Talaga, S., and Ziembowicz, K. (2020) Quality in peer production systems–impact of assortativity of communication networks on group efficacy. In: Proceedings of the 53rd Hawaii International Conference on System Sciences.